Pages

Sunday 9 May 2010

10 Makhluk Aneh Dari Penyelidikan Dr Takeshi Yamada Part2

Dikenali sebagai naga laut ditemui di dasar laut Pulau Awaji. Makhluk ini dikenalpasti pupus pada awal abad ke-20.


Dua spesies baru belangkas, dikenalpasti hidup pada masa pra sejarah sekitar 400 juta tahun lalu. Baru baru ini belangkas purba ini ditangkap oleh kmpulan penyelidikan dasar laut dari Universitas Higashi Osaka Jepun. Masih ada empat species belangkas purba yang diindetifikasi hidup 250 juta tahun lalu.


Semut berwajah manusia. Dalam mitologi India dipercaya orang bertabiat buruk akan bereinkarnasi menjadi semut. Ada banyak semut-semut berwajah manusia yang ditemukan di India, melebihi di negara manapun. Salah satu contohnya adalah yang dimiliki Dr Takeshi Yamada yang merupakan hasil ekspedisi tahun 2004. Coney Island Anthropoliogical Institute juga memiliki koleksi ini.


Serangga yang berasal dari St Helena ini, telah pupus beberapa dekad yang lalu kerana pembangunan lapangan terbang di sana. Pada 2005 kumpulan penyelidikan yg diketuai oleh Dr Takeshi Yamada telah menemukan beberapa spesies baru serangga ini.


Fiji Mermaid sepanjang 6 kaki ditemui di Shikoku, Jepun. Disebut Ningyo Shinko. Banyak tempat keramat agama Shinto dan kuil Budha mengabadikan mermaid ini sebagai makhluk suci.Orang datang untuk bersembahyang di tempat2 ini setiap hari. 

No comments:

Related Posts with Thumbnails